Výchovné a kariérní poradenství

Aktuální dokumenty a informace

otazky_rodicu.pdf Otázky rodičů k inkluzi ke stažení v PDF souboru
prijimacky_pro_rodice.docx Přijímací řízení 2016/2017
prihlaska_SS_denni.xlsx Přijímací řízení 2016/2017 - přihláška na SŠ

Témata konzultací pro učitele, rodiče a žáky

  • integrovaní žáci
  • individuální vzdělávací plány pro IŽ
  • problémoví žáci – učení, chování, osobní problémy, ……
  • nezralé děti – odklad školní docházky, opakování ročníku, …….
  • nadaní žáci – přeřazení do vyššího ročníku, individuální přístup ve výuce, …
  • doporučení do PPP, SPC nebo jiného odborného pracoviště
  • speciální školy … - dle zájmu a potřeby
  • kariérové poradenství
  • doporučení nebo zajištění odborné literatury (Speciální škola Chrudim, Univerzita Pardubice)
  • dotazníková šetření

Pracovní náplň výchovného poradce ve škole (všeobecně)

výchovný poradce je odpovědný ředitelce školy

 Metodická a informační činnost

  • Metodicky usměrňuje a sjednocuje diagnostickou činnost třídních učitelů a poskytuje jim obsahovou a metodickou pomoc.
  • Uskutečňuje vlastní diagnostickou činnost u žáků, kteří ji vyžadují z výchovných, vzdělávacích, profesně orientačních i jiných důvodů.
  • Podává vedení školy doporučení týkající se výchovy, prevence a nápravy problémů.
  • Informuje rodiče a učitele o činnosti a využití zařízeních výchovného poradenství, o diagnostických ústavech, o možnostech využití jiných odborných služeb.
  • Sleduje změny v právních předpisech týkajících se problematiky výchovného poradenství a seznamuje s nimi ostatní pedagogické pracovníky.
  • Sám se vzdělává v oblasti nových a alternativních výchovných trendů, informuje o nich pedagogické pracovníky.
  • Organizuje individuální porady s rodiči při řešení výchovných a výukových problémů žáků.

Žáci s vývojovými poruchami učení a chování

  • Pomáhá třídním učitelům při vyhledávání a sledování problematických žáků.
  • Pomáhá učitelům při shromažďování materiálů pro psychologická a speciálně pedagogická vyšetření.
  • Projednává přeřazení žáka do jiného typu škol.
  • Podává návrhy na vyšetření žáků se zdravotním postižením nebo se zdravotním a sociálním znevýhodněním v pedagogicko - psychologické poradně nebo ve speciálně pedagogickém centru. Projednává danou problematiku se zákonnými zástupci žáka.
  • Podílí se na zpracování individuálních vzdělávacích plánů pro integrované žáky. Vede  dokumentaci každého integrovaného žáka a dvakrát ročně ve spolupráci s PPP ji vyhodnocuje. Projednává užití slovního hodnocení u IŽ.
  • Vede databázi odborných zpráv o žácích v poradenské péči.
  • Ve spolupráci s vedením školy a ostatními pedag. pracovníky organizuje výchovné programy zaměřené na nápravu problematických žáků.

Kariérové poradenství

  • Poskytuje poradenskou činnost pro rodiče, žáky a učitele při volbě povolání.
  • Sleduje právní předpisy, vyhlášky k dané problematice a o změnách informuje rodiče a žáky.
  • Spolupracuje s PPP a úřady práce a předává rodičům a žákům nové průzkumy o uplatnitelnosti na trhu práce v budoucnu.
  • Dle přání žáků a rodičů pořádá besedy se zástupci firem.
  • Dle přání rodičů nebo žáků provádí testování k výběru vhodné profese.
  • Shromažďuje nabídky a další informace o studiu na SŠ, SOU, G, víceletých G a seznamuje s nimi žáky. Na určené místo ve škole vyvěšuje informace o dnech otevřených dveří na SŠ, SOU, …
  • Na požádání pomůže s vyplněním přihlášek na SŠ.
  • Zajistí předání Zápisového lístku na SŠ vycházejícím žákům. 
  • Poskytuje rodičům a žákům informace k odvolacímu řízení, k druhému kolu přijímacího řízení.
  • V rámci předmětu Svět práce vede žáky k zodpovědnému pohledu na svou osobu, ke zhodnocení vlastních možností a schopností, k výběru vhodné profese. Organizuje exkurze do firem a SŠ.

Specifické oblasti

  • Ve spolupráci s třídními učiteli sleduje žáky nadané a talentované, navrhuje další postupy.
  • Pomáhá při řešení konfliktních situací ve škole ( rodiče-učitel, učitel-žák, žák-žák ).
  • Spolu s metodikem prevence mapuje sociálně patologické jevy, navrhuje nápravná opatření.
  • Zajišťuje s metodikem prevence koordinaci a spolupráci při osvětových akcích k problematice sociálně patologických jevů.
  • Spolu s vedením školy zajišťuje spolupráci s orgány státní správy, s orgány péče o dítě, s policií ČR, s Archou, krizovým centrem, …